Familiecamping til Faaborg

Det er godt nok længe siden, at familien har været på camping. Sidste gang vi var afsted, var dengang, der var noget, der hed Store Bededag. Og det var pga vejret en rigtig kort affære, som bød på en eneste kold og våd overnatning på Mandø.

Nu skulle det endelig være. Der har ellers været taget tilløb mange gange i år. Men udfordringer med trækanordningen på min nye bil, dårlig vejr og Silas´ eksamener har spændt ben gang på gang.

Nu skulle det endelig være. Planen var egentlig Rebild Bakker, men vejrudsigten spåede 35 mm regn deroppe om lørdagen, så jeg søgte lidt på vejrkortet og sådan endte vi altså i Faaborg. Ikke fordi de lovede tørvejr, men nok lidt mere moderat regn.

Faaborg

Vi boede på Faaborg Camping lige nord på Faaborg. Den plads kan jeg virkelig anbefale. Det hele er simpelthen så pænt og rent. Prisen er rimelig. Men mest af alt er beliggenheden fantastisk. Vi lå lige i udkanten af pladsen, og på 1 minut var vi nærmest i Svanninge Bjerge.

Sammen med campingpladsen lå der også et pandekagehus

Fra vores plads havde vi desuden udsigt til hestefoldene. Det viste sig nemlig, at pladsen også er populær for ryttere. Der er mange lækre ridestier i Svanninge Bakke og – Bjerge. Så mens rytterne bor i hytter eller andet, så bor hestene på foldene.

Udsigt fra vores vogn

Fredag fik vi bare handlet ind, spist og spillet et enkelt spil i vognen. Det var allerede begyndt at regne. Det skulle det så også gøre hele natten, men der skulle vi alligevel ikke ud og turnere og vi kendte jo vejrudsigten på forhånd.

Da støvregnen havde lagt sig om lørdagen besluttede vi os for at køre ind og kigge lidt på Faaborg. Det er en rigtig charmerende by. Stokroseidyl i lange baner. Ja det må man sige. Det er der masser af – krydret med bindingsværk.

Masser af bindingsværk og stokroser

Inde på Torvet faldt vi over et skilt, der viste til arrest-museet. Det måtte vi hellere se nærmere på.

TikTok syntes det var smart med fiksering, så var der fri slikning i fjæset

Ud over en del information om vores retssystem, så var der også udstillinger om retssager, fanger og tidligere fængselsforhold. F.eks havde arrestforvareren frem til 1982 bopælspligt i arrestbygningen. Indtil slutningen af 1950´erne var arrestforvareren og hans kone de eneste ansatte i arresten. Tænk at sådan et ægtepar havde stået for alt omkring arrestanterne. De havde da virkelig noget at se til.

Udsigt fra arrestforvalterens soveværelse

Billedet herover er fra lugen i døren fra deres sovekammer og ud til fængselsgangen. Bemærk i øvrigt stolen med tøjet hængende på. Når arrestanterne skulle sove, så skulle de tage deres tøj af og hænge det på stolen udenfor deres celle. Der skulle de også sætte deres service. Man mente, at det ville afholde dem fra flugtforsøg, hvis ikke de havde adgang til deres tøj og (værktøj).

Efter aftensmaden gik vi en tur i området. Svanninge Bjerge lå jo lige bag campingpladsen, derfra gik vi videre over i Svanninge Bakker.

Svanninge Bakker i baggrunden

Området og landskabet var så flot, så det var en rigtig skøn tur vi fik gået.

Aftensolen leger i landskabet

Vi gik hjem via Svanninge By. En charmerende lille landsby, der også rummede et par historier om husene i byen.

Mic ved Svanninge Kirke

Blandt andet et fattig-sygehjem, hvor der var plads til 5 beboere. De 4 af dem skulle være fattige, skrøbelige og/eller særligt svage. Den femte beboer måtte ikke være mere skrøbelig end hun kunne tage hånd om de øvrige beboere. Fattighjemmet var i øvrigt drevet af den nærliggende herregård. Ikke noget med socialt netværk finansieret af staten.

Turen blev lidt lang og Mic endte med at blive båret de sidste kilometer hjem. Jeg er sgu kommet lidt ud af træning med gamle hunde med skavanker…. (Mic havde fået lagt en blokade i skulderen tidligere på ugen). Gamle Ninja gik dog rask og rørig med turen.

Søndag skulle vi jo egentlig tjekke ud fra morgenstunden, men det var ikke så tillokkende. Søndagsvejret var så flot, og vi var jo først lige “kommet igang”. Vi besluttede, at vi gerne ville se Egeskov Slot.

Egeskov Slot

Både Henrik og jeg skulle arbejde om mandagen, så vi skulle jo hjem på et tidspunkt. Vi lavede en lille rabataftale med campingfatter, så vi kunne blive på pladsen indtil om aftenen. Så havde vi også ro til at besøge Egeskov Slot.

De er ikke uden humor i slotsparken

Jeg har ikke været der i mange mange år. Hold op hvor er der meget at se på. Der er naturligvis selve slottet med de udstillinger som det rummer.

Derudover er der flere lader, stalde og tilbygninger med biler, fly, knallerter, motorcykler, gammel købmandsbutik, Falckmuseum, Campingmuseum, ja måske har jeg glemt noget.

Der var masser at se på i lader og tilbygninger

Sidst men ikke mindst det store parkanlæg, hvor der denne dag var ekstra meget liv, da det var Sankt Hans og der var gjort klar til bål og gæsteoptræden.

Folk var begyndt at indtage deres pladser rundt om ved plænen med underholdning

Sankt Hans Det kan jo kikse for enhver

Vi valgte nu at tage hjem på campingpladsen og se campingpladsens bål, inden vi pakkede sammen. Vi skulle være ude fra pladsen seneste kl 22. Jeg tror den var 5 minutter i 22, da vi trillede gennem bommen.

Jeg kunne sagtens se mig selv vende tilbage til pladsen en anden god gang.