Kroatien blev til Polen

Faktisk elsker jeg at få småtossede ideer og ikke mindst at være hemmelighedsfuld. Det blev familiens sommerferie i uge 30 et produkt af.

Egentlig skulle vi have været i Kroatien, men da Silas siden Dania Cup havde døjet en del med mavesmerter – faktisk i sådan en grad, at vi i ugen mellem Dania og ferieturen havde været en tur i Skejby for at få tjek på maven. Lægen mente, at det var en maveinfektion på retur, men at det godt kunne tage lidt tid i Silas´ mave. Da det ikke virkede holdbart at køre 1500 km med mavesmerter, så afventede vi også lige lidt, hvordan det gik med maven. Heldigvis virkede maven lidt i bedring, og fredag (ca 12 timer før planlagt afgang), da jeg skulle til at booke en ferielejlighed på øen Krk i Kroatien, så tjekkede jeg lige vejrudsigten, som forudsagde 25 grader med overskyet eller shower/heavy rain stort set hele uge 31. Det var alligevel for åndsvagt at køre 1500 km for sådan et vejr. Især når de lovede sol og vildt sommervejr i DK.

Vi ledte efter en vejrudsigt, der som minimum viste noget i stil med ovenstående

Dog fornemmede jeg klart, at Tobias og Simone, som vi havde inviteret med på ferie, ikke rigtig jublede over en ferie i DK, og ja det er da også interessant at opleve noget andet end Skagen og Løkken, som nok havde været mit valg. Det skulle gerne være en ferie for os alle.

Så sad vi der fredag eftermiddag, og det eneste vi vidste var, at vi ikke skulle til Kroatien. Vi klikkede lidt rundt på Europakortet. Kriterierne var følgende : max 1500 km, godt vejr, gode bademuligheder i gåafstand og lidt byliv. Vejrudsigten for Italien, Frankrig (Tour de France kaos virkede nu heller ikke tiltalende) og Ungarn virkede ikke særlig lovende. Hmmm hvad var der så af kystlinjer sydpå? I blinde klikkede jeg på Gdansk i Polen, mens jeg med en vis portion skepsis tænkte, at man da ikke kunne holde sig en seriøs familie-/bade-/afslapningsferie i Polen. Jeg googlede lidt og fandt frem til, at svenskerne og nordmændene fandt den polske Østersøkyst interessant.

Når man ser kortet, så kan man måske godt se, hvorfor feriemålet er oplagt for f.eks svenskerne.
De kan nemlig sejle direkte fra Stockholm til Gdansk

Vi tog en hurtig beslutning og fandt en skøn ferielejlighed i feriebyen Sopot. Vi besluttede at holde feriemålet hemmeligt for teenagerne (de havde jo alligevel bare kroatiske “dollars” med). Drønsjovt at høre Tobias spørge og gætte de første mange hundrede kilometer. Først da vi havde kørt et stykke tid i Polen fortalte vi dem, at det var vores destination.

Mange steder stod der forladte industribygninger langs vejene.
“De danske arbejdspladser flytter til Polen”, hører man.
Men det kan være svært at se, når man kigger rundt i landskabet

Lad mig bare sige det sådan, at jeg oplevede Polen som et meget usselt land at køre gennem, når man ikke lige var i de større byer. Da vi først havde passeret Stettin, så kørte vi et meget langt stræk, hvor trafikken sneglede sig afsted uden at vi kunne se nogen årsag til det. Langs vejen sad folk og solgte “Bob”, og det var bestemt ikke en strækning, hvor vi følte for at holde ind. Det var faktisk en ret drøj tur gennem Polen. De ca 300 km gennem Polen tog næsten lige så lang tid som turen fra Danmark og til den polske grænse. Størstedelen af turen blev tilbagelagt på landevej, hvor de små byer kom som perler på en snor. Mellem byerne var der en hastighedsbegrænsning på 90 km/t (nogen steder en anden og det var ret svært at gennemskue, hvad man måtte køre hvor). I byerne måtte man køre 50 km/t, og kørte man for stærkt, så blev man blitzet (er lidt spændt på at se, om jeg her efterfølgende modtager “postkort” fra Polen).

Morgenmad hjemme ved lejligheden

Efter 14 timers køretur var vi endelig fremme og blev modtaget af en meget gæstfri vært, der have ombygget sin kælder til en 90 kvm stor ferielejlighed med tre soveværelser og lækkert køkken og bad. Vi var de første i lejligheden, der var smagfuldt indrettet med kvalitetsprodukter og rummede alt, hvad man skulle bruge. Der var sandelig ikke noget at klage over der. Heller ikke da han kørte den ene af deres biler ud af sin garage for, at vores bil kunne komme derind og holde.

Sopot var faktisk et rigtigt fint sted at holde ferie. Skøn bred badestrand. Der var næsten lidt Vesterhav over vandet. Silas elskede at hoppe over bølgerne, og selvom der var mange mennesker på stranden, så var det egentlig fint nok. Vandet var vildt skønt. Fantastisk temperatur og dejlig strand med masser af finkornet sand.

Lykken er at hoppe over bølgerne

Det var rasende billigt i Sopot. Når vi spiste ude, så kom vi typisk af med 300-450 kroner for alle fem (hovedret + drikkevarer). Vi skelede ikke til, hvad tingene kostede på menukortet. Vi bestilte bare, hvad vi havde lyst til. Det var alligevel så billigt.

Hvis man ville have den største is på kortet,
så fik man også bare det

Nogle aftener lavede vi også mad hjemme i lejligheden. Ferielejligheden gav os også mulighed for at gøre tingene helt i vores eget tempo og ikke være afhængige af nogen eller noget.

Lidt tegnearbejde fra morgenstunden ude på terrassen var lige sagen for Silas

En af dagene var vi ude at se Malbork, som er Europas største murede borganlæg. Henrik elsker borge og ruiner. Vi fik også kigget på et stort OUTLET-mekka Fashion House – mest til glæde for Tobias og Simone. Vi havde også en dag i Gdansk, hvor vi nød den flotte by. Ellers hyggede vi bare med hinanden. Dejlig ferie syntes jeg.

Gdansk er en by med masser af smukke bygninger

Men skal jeg lige opsumere på, hvad der venter en, hvis man vælger Sopot/Gdansk, som sit næste rejsemål, så vil jeg særligt nævne, at det er meget billigt at handle dagligvarer, billigt at tage ud at spise, man kan få lov at gå i fred for gadesælgere. De vil gerne sælge deres varer, men forsøger ikke at “fiske” deres kunder, ligesom de heller ikke prutter om prisen (det er sgu helt befriende sammenlignet med Tyrkiet og Egypten), men deres service kan stadig forbedres en hel del. De er sløve til at tage imod bestillingerne på diverse beværtninger og også ganske sløve til at komme med regningen. Men nu har vi prøvet Polen, og det har ikke afskrækket os. Sjov spontan ferie.

Afslapning på restaurant ved “Molo”
(en over 500m lang træmole)

Kan også lige indskyde, at de fordomsfulde teenagere efterfølgende sagde, at hvis vi havde sagt til dem, inden de satte sig i toget i Holstebro, at vi skulle til Polen, så havde de nok ikke villet med (mon dog… ). Men de var meget tilfredse med vores valg, da vi ankom. Teenagere vil have strand og byliv, og gerne til billige penge, og det kunne Sopot til fulde levere. Skulle jeg gøre det en anden gang, så tror jeg nok, at jeg vil planlægge min kørsel i Polen til at foregå i nattetimerne. Jeg tænker, at det kan have en positiv indflydelse på trafikafviklingen, for det var rejsemålets største ulempe.