Udflugt med “klassen”

Det var faktisk ikke kun “klassen”, der var på tur i dag. Det var hele “Uddannelsesinstitutionen Havvejen”, der var afsted i dag.

Silas´ klasse skulle i dag på cykeltur til Kelstrup Strand. Det betød, at der ikke var udsigt til skolearbejde i dag. Derfor benyttede vi også lejligheden til at tage på tur sammen hele familien. Vi skulle da ikke snydes for en udflugt.

Hvert år forsøger vi at få besøgt kommunens lille skønne ø, Årø. Det er sådan en skøn ø, og selvom vi efterhånden har været der en del gange, har vi faktisk ikke været hele øen rundt.

Jeg stod op og bagte sandwichbrød. Mega husmoderagtigt! Madpakkerne blev smurt og sejlplanen tjekket. Hundene hoppede ind bag i bilen, og vi kørte de 18 km til færgelejet.

Skipper Silas

Normalt tager vi aldrig bilen med over på Årø, men for at være sikker på at overholde corona-retningslinjer på færgen, så tog vi bilen med i dag. Sådan var Silas også mest tryg. Han er virkelig obs på at holde afstand til andre. Det var faktisk en super god idé med bilen. Det betød, at vi kunne køre længere ud på øen og starte vores tur derfra. Ellers går vi jo altid ud fra havnen.

Vi gjorde holdt på øens lille hyggelige campingplads, hvor vi spiste vores madpakker og parkerede bilen. Der var ikke meget gang i den på pladsen, men det er jo også en helt “almindelig” hverdag.

Ud på tur, aldrig sur

Med et nyt udgangspunkt i forhold til vores øvrige ture på øen, så kunne vi også udforske nye dele af øen. I dag var vi f.eks på den nordøstlige side. Her var der fint udsyn over til Assens på den anden side af Lillebælt.

Assens kan skimtes i horisonten sammen med en stor flok andefugle

Sydøst for øen ligger Årø Kalv, hvor der er fuglereservat. Øen har et rigt fugleliv, og det kom tydeligt til udtryk i lydbilledet i dag.

Selv Silas nød roen

Vejret var vildt flot. Solskin. Rimelig vindstille og helt blå himmel

Blå himmel og øde grusveje

Når det kombineres med gule rapsmarker og nyudsprungne træer, så er det svært ikke at blive helt højt over det.

Jeg er vild med synet og duften af rapsmarker

Årø er ikke nogen kæmpe-ø (5,66 km2), men her er da et par mindre spisesteder (dog ikke lige åbent i dag, men det har spisesteder jo ikke lige pt.), minimarked, campingplads, bryggeri, vingård og lidt andre småting.

Vi må da heller ikke glemme øens lille kirke, Julekirken

Men som alle andre små ø-samfund, så er det hele bare “slow”, og man føler, at der er højt til loftet.

Hvis man møder biler på Årø, som kører de som regel meget langsomt, og der der kommer ikke mange biler i timen på den del af øen, hvor vi gik i dag. Eller måske ligefrem om dagen.

Jeg kan godt anbefale en weekend på Årø. Der er masser af skønne ture, som man kan gå. Der er masser af vand og smuk udsigt. Vi snakkede i hvert fald om selv at tage en weekend på camping derovre på et senere tidspunkt. Vi har stadig ikke været helt øen rundt.

Årø har faktisk også en shelter til fri afbenyttelse. Der er virkelig mulighed for at se den smukkeste solnedgang fra denne shelter. Den kan ikke bookes. Det er først til mølle.

Udsigt fra shelteren. Det er sgu da ikke så tosset

Her i Bededagsferien kunne jeg se, at de havde annonceret med en ølsafari, hvor man kunne købe en tapas picnic kurv med lækker mad og et par øl og kildevand i. Det var da en sjov idé. Der kommer helt sikkert flere mennesker på øen i weekenden. Lækkert vejr og helligdage plejer at kunne trække folk til øen, men alligevel aldrig så meget, at det bliver crowded. Vi er alligevel glade for, at vi tog turen i dag. Det passede os fint, at der var helt stille.

Østsiden

Vi havde bare den skønneste tur i dag. Når man kommer hjem fra sådan en tur, så føler man da bare, at man har fået noget godt, nyttigt og hyggeligt ud af dagen.