Corona kilo = livstilsrejse

Det fleste klager vist over ekstra kilo under Corona lock down. Jeg var da også lidt forundret over, at konstatere, at jeg havde tabt 2-3 kg over de måneder, hvor Danmark var lukket allermest ned.

Jeg undrede mig. Vi bagte da kager og bestilte sodavand og slik sammen med de øvrige varer, som vi fik leveret. Men på en eller anden måde, så blev det jo nok ikke til så mange impulskøb, som hvis man levede sin “almindelige” dagligdag. Jeg tænkte da også lidt over, hvad jeg bestilte, når andre skulle pakke og levere varerne. Det ville f.eks være mere pinligt at få leveret mere slik og kager end grøntsager.

Hjemme hos os blev der også bagt en del under lockdown

Pludselig gik det nok op for mig, hvor den store forskel i virkeligheden lå. Min bil holdt jo stille ude i indkørslen, så jeg fik ingen bilsnacks. Tiden i bilen var nok den helt store synder. Hvor meget kan man nå at kaste ind i hovedet på vejen fra Søborg til Haderslev?? Milkshake, min røde coca cola, Cult, Red Bull, chokolade, slik, kager i en variation fra tur til tur. Det kunne nemt blive til 1000-1500 kcal på en køretur.

Efter at have fået den øjenåbner så besluttede jeg, at den vane skulle jeg ikke falde tilbage i. Det var flere gode grunde til, at jeg ikke behøvede at falde tilbage i gammel vane. Helbred, økonomi og ekstra kilo.

Derfor besluttede jeg mig for at lave en 3 måneders aftale med en online fitnesscoach, da jeg i august startede op på job igen. For så var det ikke en mulighed at falde tilbage i den gamle vane.

Jeg har været igang siden 1. august og har faktisk tabt lidt mere end 6 kg på de 3 måneder. Så det er blevet til sådan ca. 9 kg i løbet af 2020. Det er egentlig gået overraskende let. Jeg havde oprindeligt ikke nogen intention om at tabe 6 kg i forløbet, men jeg må sige, at det har pyntet og givet mere overskud. Jeg ville bare gerne have hjælp til at ændre mine vaner og komme i balance med min kost, men jeg kan egentlig også bedre lide synet af muskler fremfor fedt på min krop.

4 x 1,5 juice. Det svarer 3 måneders vægttab til.

Har jeg så levet et sølle og sultent liv de sidste tre måneder? Nej, det har jeg slet ikke. Jeg har ikke været sulten, og jeg har ikke haft lyst til at rydde skufferne for snacks i cravingslede. Jeg har faktisk også fået en stor klam isvaffel fra Fjellerup Vaffelbageri undervejs. Faktisk har jeg også spist mere end et luksus studenterbrød fra Det Gyldne Brød i Lystrup (Fuck de er gode!!).

Det er faktisk blevet til flere store is – på trods. Det skal der også være plads til

Jeg har droppet div. sukkervand, så jeg har ikke drukket en rød coca cola siden 3. august, og jeg savner den faktisk ikke. Underligt, for jeg har været en seriøst cola-junkie! Det er vildt at tænke på, at jeg under lockdown, hvor jeg slet ikke handlede noget ind selv, kunne sidde hjemme i Vilstrup og finde på gode undskyldninger for at køre de 9 km ind til Lagkagehuset for at køre i drive-in og købe en kold coca cola og en træstamme. Det er helt fjollet, at jeg kunne være så besat af det, og nu er jeg ligeglad.

Det har jeg tidligere oplevet. Da jeg i 2014 udfasede kulhydrater fra min kost og gik all in på Low Carb High Fat. Det var bare så evigt besværligt, og da jeg var i USA og aflevere Ninjas hvalp Black Jack faldt det helt til jorden, og jeg gik stille og roligt tilbage til “normal” kost.

Min store trang til slik, kager og sukker er indtil videre igen forduftet. Det gør sådan set ikke noget. Det der med at skulle trække sig selv forbi slikhylderne og kagemontren i butikken savner jeg skisme ikke.

Min yndlingsløbemakker Fuji og jeg har taget en del korter løbeture. Det fik jeg også sat lidt skub i igen under lockdown

En særlig bonus i dette forløb. Nye toner vedr. morgenmad. Jeg har aldrig følt mig inspireret til at spise god og næringsrig morgenmad. Faktisk har jeg ikke rigtig gidet at spise morgenmad. Nu har jeg fået så meget fin inspiration til morgenmadsmåltider, at det kan være svært at vælge, for der er så mange lækre muligheder. Det er da luksus!

En morgenyndling. Havregrød med æbler/kanel og tilsat vaniljeproteinpulver.

Ca. 4 uger inde i det her forløb oplevede jeg at blive svimmel. Et tjek af mit blodtryk viste, at det nu pludselig var for lavt. Jeg har døjet med forhøjet blodtryk gennem de sidste ca 5 år, og får medicin for at regulere blodtrykket. Allerede efter en måned med omlagt kost og regelmæssig træning kunne jeg lægge et af præparaterne på hylden. Det er da ret tankevækkende.

Jeg er rigtig spændt på at se, om mine tal/blodprøver generelt har ændret sig, når jeg skal til tjek hos lægen i december.

Rent genetisk er jeg åbenbart disponeret for forhøjet blodtryk og diabetes (det optræder i hvert fald hos flere i min familie). Det er jo livsstilssygdomme. Så det er i det hele taget meget sundt lige at sadle lidt om, når man har det med i generne. Jeg fik lavet en kropsmåling for et par år siden, som faktisk også fortalte mig, at fedtprocenten i min krop var alt for høj, men den har jeg åbenbart lige så stille ignoreret.

Still-billede fra en video fra starten af juli. Der var sgu lige pludselig kommet lidt kone-facon over mig, kan jeg efterfølgende se.

Resultaterne for de tre måneder er opnået via motion og kalorieunderskud. Motion kan jeg godt finde ud af, men jeg kunne godt gøre mere, end jeg før har gjort. Det har været fint at have et hjemmetræningsprogram (udarbejdet af min coach) og evt. supplere med træningscenter, hvor jeg altid vælger de små morgenhold med ca 5. deltagere (jeg har stadig slet ikke lyst til at pruste sammen med 20 andre i samme lokale). Alt i alt har jeg trænet 30-45 minutter to gange om ugen. Det er da til at overkomme.

Træning hjemme i haven er ikke så skidt endda. Det kan gøres når som helst.

Det der med kalorier. Det har aldrig interesseret mig det fjerneste. Jeg har aldrig talt en kalorie. Aldrig været på en slankekur, men bare skovlet ind i, hvad det passede mig. Det har været meget interessant at kigge lidt på næringsindholdet i sin mad. Rigtig interessant, synes jeg. Det har på ingen måde været svært at holde sig på de 1500 kcal om dagen, som har været mit daglige mål, når jeg samtidig ville smide et par kg. Jeg har jo haft en udmærket og inspirerende kostplan, som min coach har fremsendt.

Jeg har dog selv freestylet en hel del, og det er sådan set slet ikke så svært at få kaloriekabalen til at gå op. Måske endda endnu lettere, når mange aktiviteter er på standby, og man kan planlægge sine egne måltider. Men der er ikke noget mad, som er forbudt.

Det har været 3 interessante og lærerige måneder. Jeg har været mæt og tilfreds hver dag. Jeg har fået mindst 5 par nye bukser. Altså det var nogen, der lå i bunden af skabet, som måske har været lidt for stramme de sidste par år, og derfor var havnet i bunden af skabet. Nu passer de perfekt. Der er så bare nogle andre, der er lidt for løse i livet. Det er vel det, man kalder “gynger og karuseller”

En stak “nye” bukser

Online fitnesscoach? Hvad får man så ud af sådan et forløb?

Træningsprogram, der er tilpasset ens evt. skavanker, træningsmuligheder, tidsforbrug og den indsats, man i øvrigt ønsker at lægge i det. Min coach ville så gerne have mig til at træne tre gange om ugen, men jeg har holdt på mine to gange. Det kan jeg se mig selv i, og jeg synes, at jeg har rykket over al forventning.

At træne på hold er ikke en del af coachens træningsplan, men det motivere mig meget godt. Her lidt baldret efter morgentræning

Kostplan, der er tilpasset ens ønsker eller fravalg af ingredienser. Samt økonomi og tidsforbrug til måltiderne. Så er kostplanerne også tilpasset ens kalorieindtag og fordeling mellem kulhydrater, proteiner og fedt. Man får nye kostplaner ca hver 2. uge, og kan bare mikse rundt mellem de forskellige måltider. Det er faktisk ret let at finde ud af.

Coaching. Man må selvfølgelig bombe med spørgsmål og får svar indenfor et par dage. Man bliver holdt lidt i hånden, og står til “regnskab” ved de ugentlig opdateringer, når man sender opdateret status om vægt, mål og evt. billeder ind. Der er så en app, hvor man let kan følge udviklingen.

Det blev til 9 kg og 20 cm (fordelt på mave, bryst, lår og overarm)

Hvad koster det så?? Det er ikke helt gratis, og til en start, synes jeg, at det var latterlig dyrt. Men jeg synes nu, at det har været pengene værd. kr. 1.500 for den første måned og 1.000 for de efterfølgende. Dvs. kr. 3.500 for at blive rettet ind på sporet og få lidt nye værktøjer. Med alle de penge der i 2020 er sparet på hundeaktivitetskontoen, så går det nok også.

Coachen valgte jeg, fordi jeg havde hørt godt om ham og havde fulgt ham på Facebook. Det var også hos Bork Fitness jeg kunne “nøjes” med at tegne for tre måneder. Et af de andre steder ville de som udgangspunkt have 6 måneder, og jeg var overbevist om, at det var mere end jeg reelt havde behov for. I sidste ende var det bare min mavefornemmelse og at læse om andres gode resultater, der gjorde udslaget for mig, og så slog jeg til, da jeg var motiveret for at gøre en indsats (ellers er pengene nok spildte vil jeg tro). Men om han er mere fantastisk end så mange andre. Det tror jeg faktisk ikke, for han har godt nok mange i gang, men jeg fik hvad jeg “kom” for.

I dag en lidt slankere model.

Nu står jeg på egne ben, og skal lande et sted med det rette kalorieindtag uden at blive holdt i hånden undervejs. Det skal nok gå! Nu ved jeg hvilke knapper, jeg kan skrue på.

Her tænker du på “Corona kilo = livstilsrejse”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *