Venindetur til Bølling Sø m.m.

I 2020 var min veninde Iben og jeg afsted på kombineret telt- og vandretur. Det var simpelthen så hyggeligt, og da Iben for nogle uger spurgte mig, om jeg var frisk på 2 dages “et eller andet” med hundene i uge 28, så kunne vi hurtigt finde frem til, at det kunne være fedt at gentage succesen.

I starten af ugen vidste vi kun, at vi gerne ville gå et par fede ture fordelt over 2 dage og sove i telt i mellem de to dage. Vi havde ikke rigtig nogen ide om, hvor vi skulle hen, og jeg fik ansvaret for at finde lokationen.

Min uge var bare lidt tæt pakket, så det var svært at få tid til at researche passende ruter. Vores mål var ca. 15 km pr. dag, og jeg ville gerne finde et udgangspunkt, hvor vi kunne gå afvekslende ture de to dage og slå lejr samme sted.

Mulighederne er jo mange, selvom man indskrænker det til Jylland/Fyn. Det var faktisk ikke til at overskue, hvor man skulle tage fat.

Lidt tidspresset lagde jeg en forespørgsel ud på en vandrergruppe på facebook. Der kom en række mere eller mindre konkrete forslag, men hvad endnu bedre var, så kom der et total konkret forslag fra en af mine gode agilitytræningskammerater Lena i Engesvang, som også havde set opslaget. Det jeg søgte var lige præcis i hendes baghave.

Jeg outsourcede det trygt til hende at beskrive to ture og anbefale os et spot eller to til at slå teltene op, så vi kunne vælge. Det var dælme fornemt og min kontrolgen var helt i ro.

Jeg tyvstartede min tre ugers ferie torsdag til fyraften og lidt presset fik jeg pakket (og huskede næsten alt – manglede i hvert fald ikke noget vigtigt) og kørte mod Engesvang fredag morgen.

I min indbakke lå en beskrivelse af mødested og hvilken rute, vi skulle gå på den første dag. Lena have mikset en “hemmelig” rute til fredagen, som vist var lidt en blanding af nogle af hendes daglige ture i området.

Det var en super smuk tur i forskelligt terræn og en blanding af Hærvejen og Kløverruter. Vi gik af stier under “åben himmel”, gennem skov og rundt om lidt vand.

Afsted det går på stierne

Turen gik blandt andet ind til Skallerund Sø, som er en mindre sø, der ligger midt i et fantastisk landskab. Søen var tidligere tørvemose, men nu en lille fin sø med masser af åkander og kæruld, som en del af vegetationen.

Skallerund Sø, som vi gik rundt om

Hvis man har glemt sin madpakke, så kan man på denne årstid forsyne sig på ruten med diverse bær.

Der var masser af blåbær, som både hunde og mennesker nød godt af

Hundene blev faktisk også helt gode til at plukke bær. Et par af mine har lært sig at plukke hindbær herhjemme i haven.

Nydeligt bindingsværkshus med udsigt til Skallerup Sø. I dag en del af Klosterlund Museum
Her går det op

Vi gik i alt 14 km fredag, og vi var rimelig heldige med vejret, men vi fik en enkelt byge, hvor vi heldigvis kunne putte os lidt i skoven, og spise romkugler fra Seest Bageri, som her i 2022 er blevet kåret til Danmarks bedste romkugle.

Romkuglepause

Bygen drev over og romkuglerne blev spist, mens hundene fik et lille hvil. Så vi slap nogenlunde nådigt fra den byge.

Vi gjorde også et holdt ved Klosterlund Museum, hvor hundene kunne flade lidt ud og få noget at drikke. Der var godt nok lukket om fredagen. Ellers er der gratis entré og udstillinger der handler om tørvebruget og arkæologisk fund fra jægerstenalderen.

Der pustes lidt ud

Der skal ret meget vand til, når man har 6 hunde med på tur. Der ryger let en liter ved hver drikkepause

Der lappes vand ind – og holdes øje med omgivelserne på samme tid.

Vores tur varede 6 timer incl pauser. Vi havde ikke helt styr på aftensmaden, så vi kunne nemt blive enige om, at det var en god idé at køre til Silkeborg og finde noget at spise.

Godt sultne gik vi på Jensens, mens hundene snorkboblede bag i bilerne.

Dessert må der til

Og godt mætte gik vi derfra noget senere og satte kursen retur mod vores udgangspunkt ved Engesvang.

Lige inden vi nåede frem begyndte det at regne – og vi skulle have sat teltene op. Vi blev hængende i bilerne og ventede på at bygen stoppede og efterlod den fineste dobbeltregnbue.

Regnbuen dropper lige ned i Bølling Sø

Det var virkelig et fantastisk spot, som Lena havde anvist os. Vi lå oppe på Dværgbakken, hvor der er en primitiv teltplads. Tjek lige den morgenudsigt fra teltet.

Det var da ikke tosset at starte dagen med at kigge ud på dette syn
Fin lille lejrplads vi havde lavet os der.F

Udover bålplads og borde/bænke, så var der et offentligt toilet 100 meter fra pladsen. Hen på morgenen og formiddagen kunne man også godt fornemme, at der kom folk og nød udsigten og drak en kop kaffe eller bare sad, men der var vi igang med at bryde op.

Vi skulle nemlig videre på lørdagens tur. Opskriften var rimelig simpel. Gå rundt om søen, og Lenas anbefaling var at gå mod uret. Total ansvarsfralæggelse fra min side og jeg fulgte blindt hendes anvisninger uden helt at vide, hvad der var i vente. Jeg havde ikke læst op på en pind om området.

Vi starter turen ned fra Dværgbakken, hvor vi havde sovet

Jeg havde altså ingen fornemmelse af, hvad der ventede os på denne tur. Jeg vidste, at turen rundt om søen var over 10 km, og at jeg engang havde læst lidt om den, og derefter tænkt, at den kunne jeg godt tænke mig at gå engang.

Turen går rundt om søen af stier højt og lavt og nogle steder over nogle anlagte træ-stier, fordi man også går i moseområde.

Takket være træ-stierne kan man gå tørskoet

Bølling Sø har faktisk en rigtig interessant historie og ligger i et helt fantastisk landskab. Den er virkelig et besøg værd!

Der har været højmose, hvor man i mange år gravede tørv til brændsel, og søens udformning har ændret sig mange gange gennem tusinder af år. Sø, mose, sø med moseområder omkring.

Fra første del af turen
Mic tjekker udsigten

Vi fandt en fin lille madpakkehytte, da vi kom om på den anden side af søen. Der kunne vi gøre ophold, hundene kunne få lidt at drikke, og vi kunne også få lidt frugt. Der var klart mere sol lørdag end fredag, men der var også en del vind.

Madpakkehytte. Vi sad dog udenfor.

Inde i hytten lå i øvrigt en lille gæstebog. Vi satte vores “aftryk” i bogen og gik videre med fornyet energi. Nu blev turen bare endnu mere fantastisk og smuk, da vi kom lidt op i højden og kunne se ud over Bølling Sø.

Er det ikke en fabelagtig udsigt

Denne her side af søen (modsatte side af Engesvang by) var absolut den allersmukkeste del af turen.

Rundt omkring på ruten var der opsat tavler med information om mosen, søen, tørv, ofringer og ikke mindst Tollundmanden som blev fundet i mosen ved søen.

Nu er vi på vej ned til Tollundmandens findested

Tollundmanden blev i 50´érne fundet under udgravning af tørv, og man mener, at han blev hængt og derefter ofret. Der lå han så i 2500 år indtil en familie stødte på ham i deres tørvegravearbejde.

Fra moseområdet

På ruten går man gennem nogle fårefolde (der er også tyrefolde, men dem havde Lena ledt os udenom). Det var tydelig for mig, at jeg vist kun havde en hyrdehund i min flok.

Fuji fik tændt sit hyrdeinstinkt lidt på fårene
Der var mange får og lam i foldene

På den sidste del af turen fletter man lidt i øvrigt lidt sammen med Hærvejen, som vi også havde gået lidt på om fredagen.

Nu er turen ved at være slut

Turen rundt om Bølling Sø var en helt igennem fantastisk tur. Den havde bare alt. Varieret landskab, masser af historie både fra istiden, men også fra “tørvegravertiden”. Der var flotte udsigtspunkter og rimelig afmærkede ruter (men ellers var jeg jo så heldig at have en online-guide, der kan området som sin egen bukselomme).

Hvis der er noget, som jeg er god til, så er det at fare vild i skove – også selvom de er små. Det er lidt lettere at finde ud af at gå rundt om en sø. Så lørdagen mestrede jeg noget bedre, for der skulle jeg kun koncentrere mig om at gå og ikke så meget om at finde vej.

Det var to super gode ture. Fredag var Lenas personlige tur, som jeg ikke kan gengive for nogen, og den er ikke skiltet/afmærket, men den gik gennem flot natur, og det var også en rigtig god tur.

Bølling Sø var min absolutte favorit af de to ture, og jeg vil også gerne gå den igen. Jeg vil gætte på at turen er +12 km. Desværre kunne jeg ikke tracke hele turen lørdag, fordi mit ur løb tør for strøm. Turen tog os 5 timer med indlagte pauser, hvor hundene også kunne få et hvil og noget vand. Vi havde jo ikke travlt og skulle bare gå og hygge os.

Hvis I får lyst til en tur rundt om Bølling Sø efter at have læst det her, så ligger der i øvrigt også en campingplads meget tæt på søen.

Campingplads i fantastiske omgivelser

Jeg føler mig fantastisk privilegeret. Dels over at have en veninde som Iben, som jeg har så gammelt et venskab med (over 30 år siden vi mødtes på gymnasiet), men også privilegeret over, at det kunne lykkes for os at finde to dage sammen. Vi har begge en tendens til at pakke vores kalendere hårdt, men heldigvis lod min chef mig tyvstarte ferien, og så endte det hele med at kunne lade sig gøre.

Men det er jo heller ingen selvfølge, at Henrik giver mig plads og mulighed til at tage afsted på sådan en tur. Ikke fordi jeg skal have “tilladelse”, men når man er i et parforhold, så kan der være forskellige opfattelser af om man synes, at man hver især skal tage på tur og få nye oplevelser uden den anden. Jeg synes, at vi er gode til at give hinanden plads. Selvom det er mig der farer mest ud.

Omvendt så fik Silas og Henrik et par dage, hvor jeg ikke hvirvlede rundt om ørerne på dem. Det kan nok også noget for dem. Jeg er glad for at være hjemme hos dem igen og foran mig ligger der tre ugers ferie, hvor der ikke umiddelbart er nogle fastlagte planer.

Det har jeg vist aldrig nogen sinde prøvet før. Mit hoved vil allerede gerne planlægge en masse ting og er bange for at tiden går, og jeg intet har udrettet eller oplevet, når jeg er retur på jobbet d. 8. august. Det er sgu lidt fjollet.

God sommer til jer, der læste med så langt.