Sommerferie 2022

Det er vist aldrig sket før, at jeg er gået på sommerferie uden at have et eller andet større hundearrangement i min feriekalender. Det kan være Hundeferie, ugekursus, ugestævne eller et eller andet agility i udlandet.

Men sådan var det ikke i år. Der var faktisk slet ikke noget på tapetet. Lidt angstprovokerende for mig, at der slet ingen planer var.

Det resulterede så også i, at jeg booke et par overnatninger på en campingplads senere på ferien. Så havde vi da lige som et eller andet at pejle efter.

Første uge gik med at drysse lidt rundt og lave ikke ret meget/slappe af. Det blev til en enkelt tur til Koldinghus Slot.

Kirkesalen – en del af slottet der beskadiget under branden i 1808

Det var faktisk ganske godt og interessant. Slottet brændte i 1808 og stod derefter bare tilbage som en ruin. I 1990´ erne blev slottet restaureret (tag over mv), men ikke “genopført”. Derfor kan man i dag få et godt indtryk af den del af historien, når man besøger slottet.

Et kig ned i slotsgården fra Trompetertårnet

Ellers fik jeg også aflagt et par besøg ved Jutlandia Cup for at sige hej og for at se lidt godt agility. Det var dejligt at komme forbi og sige hej til mange af de venner. Flere af dem har jeg ikke set meget til de sidste par år (du ved, det der corona).

Det virkede ellers til at være et fedt ugestævne, når dagene ikke var så lange. Så hvis man havde deltaget, så havde der været tid til familie ved siden af. Men i år havde jeg fravalgt det. Mest af alt fordi jeg havde besluttet mig for at jeg i denne ferie skulle være til disposition for familiehygge og -udflugter og ikke fastlåst til “hund”.

Silas har også nået en alder, hvor jeg ikke kan forvente, at han gider at blive ved med at holde ferie med os.

Det er jo ikke det samme som, at jeg ikke har lavet noget med hundene. Da jeg var i Esbjerg for at se Jutlandia Cup, så mødtes jeg med Pia og Mini, og vi fik trænet lidt agility sammen. Det er så skønt at se TikTok og Mini sammen. De hygger sig virkelig.

TikTok til venstre og Mini til højre

Henrik havde ikke helt så meget ferie at rutte med som jeg havde. Så Silas og jeg valgte at trække campingvognen op til min gode veninde Mona, så vores drenge og vi kunne hygge os.

Det var dejlig afslapning og lækker mad fra jægernes fryser. Det blev da også til at par gåture i det lækre område (Monas egen skov), hvor vores tilsammen 10 hunde flimrende rundt mellem hinanden i fred og fordragelighed.

Følg damen med de mange godbidder – den tilslutter mine hunde sig også.

Vejret var bestemt ikke noget at råbe hurra for. Der var mest blæst og regn. Drengene fik frit valg på aktivitet hele tirsdagen, og vi foreslog badeland, biograf, bowling, men de to drenge ville bare gerne i Dinos Legeland. Jamen, så afsted med de to unge teenagere, som let kunne spendere hele dagen i det overfyldte legeland. Der var andre, der havde fået samme idé i det kedelig sommervejr.

Endelig vendte vejret, og det passede sådan set fint med den booking jeg havde lavet på Humlum Camping. Vi kom derop i superfint vejr. Fik stillet fortelt op, sat hundehegnet omkring og fyldt vand på vognen. Vores SUP boards blev pumpet op, og så var der gået et par timer. Så da jeg var klar til at “suppe”, så var der pludselig fralandsvind, og lidt mere end jeg syntes var godt at “suppe” i.

Border collierne dypper tæerne på Hundeøen

Min far fulgte trop i løbet af aftenen, så kom han også lidt på ferieudflugt.

Hygge i campingvognen

Heldigvis var vejret helt fantastisk næste dag. Det var super skønt at sætte sig ud i forteltet og kunne kigge ud på fiskerlejet. Der var bare helt stille.

Min far og Fuji har taget plads udenfor forteltet

Selvfølgelig var det godt vejr denne dag, for det var Henriks fødselsdag. Så efter morgenmad og “gaveoverrækkelse”, så var vi klar til at stævne ud på SUP boards.

TikTok på brættet

Camping og godt vejr. Det er bare det bedste. Især når man ligger ved vandet. Desværre holdt det gode vejr ikke, men vi fik udnyttet vejret om lørdagen.

Søndag havde vi inviteret til Silas´ fødselsdag. Ja vi har alle i husstanden fødselsdag indenfor 14 dage. Vi havde håbet på godt vejr og åbent fortelt med kig til vandet, når vi fik gæster, men nej vi måtte som dagen skred frem kigge ud mellem regndråberne på forteltets vinduer.

Silas startede egentlig dagen med at sige, at vi lige så godt kunne holde hele hans fødselsdag denne søndag og ikke fejre ham om mandagen, hvor han egentlig rigtig havde fødselsdag. Så ved morgenbordet søndag fik han gaver af både os forældre og morfar.

Tobias og familien gjorde os ved selskab til frokost. Og man må sige, at Tobias tog røven på Silas ved at pakke en kasse dublo ind. Silas var ikke ligefrem super glad for gaven, da han pakkede op, men inden han fik den pakket for langt væk, så fik Tobias ham til at pakke æsken op også.

Ud væltede det med viskestykker. Silas lignede et spørgsmålstegn, og var ikke klar over at familiens gavejoke nu også havde ramt ham. Min mor indførte sin tid en trussel om, at man fik grydelapper eller viskestykker, hvis man ikke afleverede en ønskeseddel.

Der var dog andet end viskestykker i æsken, for der var også penge til fødselaren, som faktisk ikke rigtig ønskede sig noget. Når man ikke ønsker sig noget, så er det også svært at lave en ønskeseddel.

Grundet vejret måtte vi nøjes med at hygge i forteltet det meste af tiden. Vi var 4 generationer samlet, og det var super hyggeligt. Hvor bliver Pelle altså bare stor og stærk.

Pelle og oldefar

Mandag var det egentlig Silas´ 14 års fødselsdag om mandagen, men han havde jo besluttet, at det hørte søndagen til, så det blev der ikke gjort så meget stads ud af. Jeg ønskede ham tillykke om morgenen, og så behøvede vi ikke bruge mere tid på det.

Mandagen brugte vi på Hjerl Hede. Da vi var på Humlum sidste år var det også i tankerne at tage på Hjerl Hede. Jeg har ikke været der i mange mange år, og kunne faktisk ikke huske tidsalderen for stedet.

Bageriudsalg fra hestevogn

Her i sommerferien har de levendegørelse af diverse håndværk, så der var jo lidt ekstra at se på og forskellige ting, som man kunne købe der. Blandt andet bagerbrød, som er bagt i stenovn, der varmes op med bål.

Savværket, hvor de var igang med at lave planker

Vejret var rimelig godt til en tur på Hjerl Hede, men når vi kiggede på vejrudsigten, så var der de næste dage udsigt til under 20 grader, blæst og overskyet, så vi blev enige med hinanden om, at det gad vi faktisk ikke blive hængende i.

Så tirsdag pakkede vi sammen og kørte hjem. En dag før planlagt, men vi gad bare ikke camping det der triste vejr, og da slet ikke når vi kunne se, at vejret i det sønderjyske ville være en del bedre de kommende dage.

Vi pakkede sammen, og det sidste vi foretog os var at spise en is fra Humlum Campings lækre ishus.

Kæmpe is – men faktisk kun med 2 kugler i hver vaffel.

Humlum er en rigtig skøn campingplads. Vi var der også sidste år (hvor vi endte med at måtte tage hjem, da vores fortelt stod i vand efter voldsomt regnvejr, og vi kunne soppe i forteltet).

Ved Humlum vil jeg særligt fremhæve, at den er MEGET hundevenlig, og det koster endda ikke noget at have hunde med på camping her. Det er til trods for, at de har bygget et fint baderum til hunde, og der er et stort fritløbsområde kaldet “Hundeøen”. Sidste år var jeg lidt betænkelig ved at gå der, fordi jeg ikke gider at møde en masse løse hunde, men jeg synes faktisk ikke at det er et problem derovre.

Hundeøen ligger bag campingpladsen og har også sin egen strand

Mine hunde er blevet luftet på “øen” både morgen og aften, og vi har ikke været i nærkontakt med andre hunde, så det har passet mig glimrende.

Det er også rigtig skønt, at der er så lækkert et ishus på campingpladsen. Der er ofte lang kø. I år blev ishuset kåret som landsdelens bedste ishus af TV Midt/Vest, og de fortalte, at det resulterede i en sand kundestorm lige efter. Dagen efter solgte de over 1.000 isvafler og folk stod i lange køer.

Vores vogn førstfør i billedet – tæt på vandet.

Så vil jeg også fremhæve lidt mere ved Humlum, at når man har betalt for overnatning, så behøver man ikke bekymre sig om varmt vand og evt brug af ovn i køkkenet. Det er inkluderet. Det kan jeg godt lide – især når pladsen så heller ikke engang er i den dyre ende af skalaen.

Mon ikke vi kommer til Humlum igen? Der håber vi på et mere stabilt sommervejr.

Nu er ferien for længst forbi, og vi har været igang det meste af en uge nu. Nu er vejret særdeles fremragende og det er virkelig sommer = hedebølge. Ja det er ikke altid nemt at ramme plet med ferie, aktiviteter og vejret.