Vandreferie

Der findes ikke dårlig vejr. Der findes dårlig indstilling.

Dårlig vejr må man sige, at vi havde, da vores planlagte vandreferie startede.

Regn i Viborg ved 11-tiden. Det fremmer ikke lysten til at vandre og sove i telt

Oprindeligt havde min gode veninde fra gymnasietiden, Iben og jeg planlagt, at vi ville vandre 3 dage med barnevogn til vores oppakning og tilsammen 5 hunde ved siden af. Vores plan var at gå af Himmerlandsstien fra Viborg mod Løgstør. Udvalget af vandrestier, når man vil have en barnvogn med, er lidt begrænset, når man heller ikke vil gå i biltrafik. Så derfor faldt valget på Himmerlandsstien, som er en nedlagt jernbanestrækning belagt med stenmel.

Men vejrudsigten sagde regn og blæst. ikke så motiverende. Men give op skal man da ikke. Jeg havde indkøbt spritnyt telt til mine hunde og mig. En ældre barnevogn var indkøbt. Rute og overnatning var planlagt. Men plan A så ikke ud til at blive en succes. Og det skulle være en hyggelig og rar tur.

Plan B var Als – uden barnevogn. Overnatning i telt eller hjemme hos mig, hvis vejret var for surt.

Da vi stod op tirsdag morgen lovede de så også regn frem til aften på Als. Regn og torden. Det er ikke smart at flagre rundt ude på Kegnæs i lyn og torden og stiv kuling. Heller ikke rigtig andre steder for den sags skyld.

Plan C var at køre til Viborg og træne med hundene i IEC hallen og overnatte på motellet. Det var godt nok langt fra vores planer og ønske om at vandre sammen.

Plan D var noget helt andet, og den kom først i stand da vi sad udenfor Cafe Baghuset i Viborg og spiste en i øvrigt lækker frokost. Regnen holdt op og vejrudsigten lovede tørvejr resten af dagen.

Efter en lækker frokost på Baghuset, så tænkte man straks mere klart

Barnevognen var droppet. Vi satte kursen mod Dollerup Bakker og med en god venindes anvisning fik vi stykket en god lang og flot tur sammen i området.

Lad mig bare spamme jer lidt med billeder fra turen.

Vi stoppede ved Niels Bugges Kro, hvor der er en fin parkeringsplads overfor. Derfra gik vi ind i Troldslugten på højre side af kroen.

Troldeslugten. Lidt udfordrende når man skulle under stammerne med hunde i bæltet og rygsæk på nakken

Da vi kom ud af skoven gik vi mellem skoven og Stag hede. Vejret var lidt blandet, men det var tørvejr og ret fantastisk vejr for os og hundene at gå i.

Stien mellem skoven og heden

Vi besluttede at krydse ind over heden, så vi fik en længere tur i hedeterræn. Det var et skønt terræn.

Skønt terræn med gode brede stier
Lækkert at gå her
4 på stribe og en sheltie, der viser vej lidt længere fremme

Vi krydsede over vejen og gik ind på Inderøen, hvor vi gik i skoven med udsigt til Hald Sø.

Hald sø set var skoven på Inderøen
Kan få en soppetur, så skal man have en soppetur filg Fuji

Det var også en smuk tur. Den er nok især lækker at gå på en solskinsdag, hvor man nyder godt af skyggen fra træerne, men stadig kan nyde en flot udsigt.

Gode brede skovstier
Fuji ved Hald Sø
Man kan se over til herregården Hald Hovedgår på den anden side af søen
På vej retur mod bilen
Vi gik også ganske kort af Hærvejen og kunne nemt konkludere, at den ikke kunne bruges til en barnevognsvandretur

Da vi kom retur til vores biler, havde mit ur målt turen til 12,89 km.

Nu var det tid til at lægge en mad- og overnatningsplan. 50-100 meter fra kroen ligger en lejrplads med shelters og toilet (af en slags…). Der fandt vi plads til vores telte. De fire shelters var optaget af vandrere (der ikke som os amatører var kørt dertil i bil). Jeg vil da også lige nævne, at der ligger en ret god skovlegeplads tæt ved shelterpladsen, hvis nogen børnefamilier skulle have lyst til at kigge på området.

Mit nye Cadac “feltkøkken” varmer frikadellerne og senere vandet til Chai Latte. Det er købt til campingvognen og picnic, men fungerer glimrende til vores vandretur
Hundene er klar til at blive puttet. De i dækkener og jeg i soveposen

Første dag var slut og vi var klar til at lyne telte og soveposer. Spændte på at se, hvordan det mon ville gå? Ingen af de fem hunde havde nogensinde sovet i telt før…